ANBI moet vanaf 1 januari 2014 diverse gegevens via internet publiceren
Sinds 2014 zijn Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI's) verplicht informatie over hun functioneren openbaar te maken via een eigen website of via gemeenschappelijke website die door brancheorganisaties worden aangeboden.
Met deze verplichting wordt beoogd dat stichtingen met de status van algemeen nut beogende instelling naar de buitenwereld transparanter worden over:
- hun activiteiten;
- de besteding van gelden;
- het gevoerde beleid.
Tot de te publiceren gegevens behoren onder meer naam- en adresgegevens, informatie over de doelstelling van de ANBI en de bestuurssamenstelling. Een inspecteur kan ontheffing verlenen als publicatie van de namen van de bestuurders een reëel gevaar oplevert voor de veiligheid van de bestuurders of hun familie. Kerkgenootschappen behoeven de namen van de bestuurders niet te publiceren
Daarnaast dienen de hoofdlijnen van een actueel beleidsplan en actuele verslagen van activiteiten te worden gepubliceerd en - binnen zes maanden na afloop van het financieel boekjaar - de balans en staat van baten en lasten met toelichting. De sanctie op het niet voldoen aan de nieuwe regelgeving is het verlies van de ANBI-status.
Voor kerkgenootschappen die via een groepsbeschikking zijn aangewezen als ANBI, gelden deze regels pas vanaf 1 januari 2016.
Voor de overige eisen die aan (statuten van) ANBI’s worden gesteld kunt u met Fokkema Linssen Notarissen contact opnemen.