Home
Kantoor
Het team van Fokkema Linssen
Specialisten verenigingen
Diensten
FLN Digitaal
Juridisch advies
Bescherming ouderen
Erkende Executeurs
Veilingen OG
Lezingen
FAQ
Actueel
Contact
A
A
A
•
direct contact
Heemraadssingel 131
3022 CD Rotterdam
Tel.
010 - 476 26 88
FAQ
Website
Home
-
faq
-
Onroerende zaken, Hypotheken
Onroerende zaken, Hypotheken
Kan een makelaar o.g. bij Fokkema Linssen Notarissen terecht voor de procedure Openbare inschrijvingen o.g?
Met name indien makelaars een pand middels een openbare inschrijving willen verkopen, kan mevrouw mr. Petra van Biezen van advies dienen. Zij heeft op dit punt een expertise opgebouwd. Uiteraard kan Fokkema Linssen Notarissen de procedure van de inschrijving met de nodige efficiency en discretie in gang zetten, begeleiden en uitvoeren.
Kan een particulier een pand laten veilen of via een veiling kopen?
Fokkema Linssen Notarissen kan verzorgen dat een pand vrijwillig in een veiling wordt verkocht. E-mail ons ook inzake de voorwaarden waarop ons kantoor voor een verkoop via een veiling kan zorgdragen. Ook over het aankopen van een pand op een veiling zullen we graag de door u verlangde inlichtingen verstrekken.
Ik wil een speciale regeling treffen m.b.t. mijn pand. Kan dat?
Er zijn vele speciale regelingen mogelijk, maar tevens teveel situaties denkbaar om hier een algemeen antwoord te geven.
Om te beginnen zouden we u kunnen informeren over de betekenis van alles dat in uw eigendomsbewijs staat. Daarna kan een speciale regeling worden overwogen. Rust op uw onroerende zaak een erfdienstbaarheid, en wilt u daar verandering in brengen? Wilt u een regeling treffen met uw buren over de toegang van uw erf? Plaatsen uw buren een hoog hek langs de erfafscheiding en wilt u daartegen wat doen? Het is allemaal denkbaar.
Hoe moet je een niet gefinancierd deel van een koopsom voldoen?
Ook het niet gefinancierde deel, dus het deel dat u uit eigen middelen betaalt, moet aan de notaris zijn voldaan op het moment van overdracht. Dat kan contant, of bij voorkeur vooraf per bank, maar ook beschikt Fokkema Linssen Notarissen over een pinautomaat. De notaris zorgt dat de vorige eigenaar de (resterende) koopsom ontvangt nadat alle (hypothecaire) schulden en overige kosten zijn voldaan, welke betalingen eveneens via Fokkema Linssen Notarissen worden verzorgd.
Wat kost een akte van levering van een huis bij Fokkema Linssen Notarissen? En wat kost een hypotheek?
Omdat in Rotterdam vrijwel geen twee huizen gelijk zijn, is geen algemeen antwoord op deze vraag mogelijk. De kosten zijn afhankelijk van de waarde van het pand, complexiteit van de levering, de locatie en noem maar op.
Vraag een vrijblijvende offerte aan Fokkema Linssen Notarissen (per e mail/fax) onder opgave van het adres, de koopsom van het huis en het eventueel benodigde hypotheekbedrag. Omgaand weet u wat u wilt weten.
Is het verstandig om bij de koop v.e. een nieuwbouwwoning eerst met Fokkema Linssen Notarissen te overleggen?
Ja. Er zijn heel wat onderwerpen die aandacht verdienen. Wanneer moet wat worden betaald? Zijn er milieuconsequenties? Eventuele bodemverontreiniging? Moet ik de woning al voor de oplevering verzekeren? Wat is de 5%-(opleverings)regeling? Wat is bouwrente? Wat zit eraan vast wanneer ik een huis in aanbouw bij nader inzien niet kan of wil afnemen, kan ik het aan een ander doorverkopen? Wat zijn de fiscale gevolgen van zo'n doorverkoop? Wat is mijn positie naar de projectontwikkelaar of bouwer toe?
Kan ik in een koopakte voorwaarden laten opnemen m.b.t. milieu-problemen?
Ja. U hoeft,
mits vooraf duidelijk vastgelegd
, niet zomaar te accepteren dat in uw koopwoning later asbest blijkt te zitten. Of er bevindt zich een ondergrondse tank in de tuin, of de bodem is vervuild.
Een pand kopen van of verkopen aan de gemeente Rotterdam, kan Fokkema Linssen Notarissen daarbij helpen?
Transacties met de gemeente wijken grosso modo af van andere aan- of verkopen van onroerend goed. Fokkema Linssen is uitstekend toegerust om voor de begeleiding en uitvoering van de juridische levering zorg te dragen.
Wat is een Koopgarant-woning?
Een koopgarantwoning is een woning die wordt verkocht door Stichting Woonbron te Rotterdam. We laten hen zelf aan het woord.
"Met Koopgarant koopt u de woning met fikse korting. Dit heeft grote voordelen. U houdt iedere maand geld over voor andere zaken. Of u kunt, dankzij de korting, een grotere woning kopen binnen uw financiële mogelijkheden."
Als ik een Koopgarant- of Koopcomfort-appartement koop hoe zit het dan met het onderhoud?
Koopgarant- of Koopcomfort-woningen zijn woningen die worden verkocht door Stichting Woonbron te Rotterdam. We laten hen zelf aan het woord:
"Bij het kopen van een appartement wordt u automatisch lid van een Vereniging van Eigenaren (VvE), net als de andere bewoners in het complex. Als lid heeft u stemrecht. In de ledenvergadering beslissen de leden samen over het beheer van het complex. De vereniging heeft de opdracht het appartementengebouw in goede staat te houden en Woonbron ziet daar ook op toe. Alle leden betalen elke maand - verplicht - een bijdrage aan de VvE als tegemoetkoming in het gezamenlijk onderhoud en de servicekosten. Om te voorkomen dat de bewoners voor onverwacht hoge uitgaven komen te staan, wordt geld voor toekomstig onderhoud gereserveerd. Om de werkzaamheden en de kosten te spreiden, stelt de VvE elk jaar een onderhoudsplanning op. De technische en administratieve taken van de Vereniging van Eigenaren worden uitgevoerd door de "bestuurder", zoals dat formeel heet. Bij de meeste VvE's is dat Triant, een onafhankelijk onderdeel van Woonbron. Triant coördineert onder meer de onderhoudswerkzaamheden aan het appartementsgebouw, sluit een opstalverzekering af en zorgt voor de incasso van de VvE-bijdrage. Door actieve inzet van Triant bent u verzekerd van een goed georganiseerde vereniging."
Wat wordt bij een Koopgarant-woning bedoeld met "gegarandeerde terugverkoop"?
Koopgarant-woningen zijn woningen die worden verkocht door Stichting Woonbron te Rotterdam. We laten hen zelf aan het woord:
"Wilt u verhuizen, dan koopt Woonbron de woning binnen drie maanden van u terug. U kunt er dus van op aan dat u de woning binnen een redelijke termijn kwijt bent, zonder daarvoor al te veel moeite hoeven te doen. Daar staat tegenover dat u de woning niet op de vrije markt kunt aanbieden. Koopgarant verplicht u de woning te verkopen aan Woonbron."
Wat wordt bij een Koopgarant-woning bedoeld met (de) "winst- en verliesdeling"?
Koopgarant-woningen zijn woningen die worden verkocht door Stichting Woonbron te Rotterdam. We laten hen zelf aan het woord:
In het geval van terugverkoop delen u en Woonbron samen in de waardedaling of de waardestijging van de woning. Dat werkt als volgt. Zodra u wilt verkopen bepaalt een onafhankelijke taxateur de nieuwe marktprijs. Daarbij kijkt hij ook naar de marktontwikkeling. Is de woning in waarde gestegen, dan profiteert u van de helft van de winst en bij een waardedaling delen we samen het verlies. De waarde van verbeteringen die u zelf, op de juiste wijze, in de woning hebt aangebracht, wordt niet gedeeld maar komt geheel aan u ten goede.
Koopgarant laat Woonbron de waarde van de door u aangebrachte verbeteringen apart taxeren en rekent deze voor honderd procent door in de terugkoopprijs."
Wat is een MVE-woning (product C)?
De letters MVE staan voor Maatschappelijk Verantwoorde Eigendom. Het zijn woningen (appartementsrechten) die verkocht worden door de Stichting Woonstad Rotterdam te Rotterdam.
In een brochure (versie 2002) van Woonstad worden de belangrijkste kenmerken van MVE op een rij gezet. Er staat daarin onder meer het volgende te lezen.
"Verkoop is gegarandeerd
Wanneer u na verloop van tijd besluit uw woning te verkopen, bent u altijd zeker van een koper. U verkoopt uw woning namelijk verplicht terug aan Woonstad. Het grote voordeel daarvan is, dat u niet maandenlang in onzekerheid hoeft te zitten of u uw woning wel kwijtraakt. Dit is zeker een prettige gedachte wanneer u al een ander huis op het oog heeft, waar u graag zou willen wonen."
"Beperking van de risico's
Bij terugverkoop aan Woonstad wordt de woning door een onafhankelijke taxateur ter bepaling van de terugkoopsom getaxeerd. De waarde, die wordt getaxeerd, is de marktwaarde, leeg, ontruimd en vrij van huur.
Indien er sprake is van een waardeverandering ten opzicht van de oorspronkelijke betaalde koopsom, dan deelt u als toekomstige verkoper voor minimaal 50% in deze waardeverandering (zowel positief als negatief).
Er bestaan twee mogelijkheden voor de berekening c.q. verrekening van de waardeverandering, namelijk MVE-A en MVE-C.
MVE-A is een waardedelingsregeling waarbij er altijd sprake is van een 50/50 verdeling ongeacht het tijdstip van terugverkopen. Als een huurden van Woonstad een MVE-woning koopt (de eigen woning of een andere), ontvangt die huurder 10% korting als hij kiest voor MVE-A.
MVE-C is een waardedelingsregeling waarbij in het 1e jaar op 50/50 basis gedeeld wordt. Het 2e jaar op 60/40. Het 3e jaar op 70/30. Het 4e jaar op 80/20 en het 5e jaar op 90/10. In het 6e jaar komt de gehele waardeontwikkeling u als toekomstige verkoper toe."
Hoe wordt de prijs bepaald als de eigenaar van een MVE-woning z'n bezit wil verkopen?
Een MVE-woning kun je niet zomaar verkopen; de eigenaar moet de woning altijd terugverkopen aan Woonstad. De prijs moet door een externe, onafhankelijke taxatie worden vastgesteld.
Hoe zit het bij winst of verlies bij de verkoop van een MVE-woning?
Indien de woning bij verkoop aan Woonstad meer of minder opbrengt dan wat de eigenaar ervoor heeft betaald, wordt dit verschil tussen de eigenaar en Woonstad
binnen na te melden tijdvak verdeeld als volgt:
-
één (1) jaar: vijftig procent (50%);
-
twee (2) jaar: zestig procent (60%);
-
drie (3) jaar: zeventig procent (70%);
-
vier (4) jaar: tachtig procent (80%);
-
vijf (5) jaar: negentig procent (90%);
-
zes (6) jaar en meer: éénhonderd procent (100%).
Als ik een MVE-woning koop zorgt het WBR voor het planmatig onderhoud (PO). Wat betekent dat?
In een brochure van Woonstad worden de belangrijke aspecten van het planmatig onderhoud uiteengezet. Er staat daarin onder meer het volgende te lezen.
"Gegarandeerd onderhoud
Een belangrijk kenmerk van de MVE-woning die u heeft gekocht, is dat het WBR het casco en het overige "buitenwerk" blijft onderhouden. Dit gebeurt voor al onze woningen volgens een vooropgezette planning, wij noemen dit "planmatig onderhoud". Als eigenaar van een MVE-eengezinswoning betaalt u hiervoor een maandelijkse bijdrage aan het WBR. De hoogte van de bijdrage voor het planmatig onderhoud wordt bij de koop vastgesteld voor de duur van 10 jaar. Jaarlijks wordt dit bedrag aangepast aan de gemiddelde prijsstijging. Dit betekent dat u weet waar u aan toe bent.
Het onderhoud aan "de binnenkant" van uw woning en kleine incidentele reparaties "aan de buitenkant" zijn voor uw eigen rekening.
Hierna leggen wij uit wat planmatig onderhoud is en hoe Woonstad dit uitvoert.
Welke delen van uw woning worden door ons "planmatig onderhouden"?
Kort gezegd valt hier het casco van uw woning onder. U moet dan denken aan de fundering, de dragende muren, het dak, de kozijnen, en het buitenschilderwerk. Maar ook de bergingen, de brandgangen, de riolering en de bestrating e.d. vallen hieronder."
"Welk onderhoud moet u zelf betalen?
Voor al het overige onderhoud bent u zelf helemaal verantwoordelijk. Eventuele reparaties of vernieuwingen betaalt u dan ook zelf. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om:
- niet dragende binnenmuren
- keukens
- badkamers
- het gehele "binnenwerk"
- de individuele c.v. installatie
- mechanische ventilatie.
Maar ook het incidentele onderhoud aan "de buitenkant" van uw woning, dat niet is gepland, komt voor uw rekening. U moet dan bijvoorbeeld denken aan een daklekkage of een niet sluitend raam of toegangsdeur.
Wanneer u een klacht heeft over het casco of "het buitenwerk" dan kunt u hierover contact opnemen met Woonstad. Wij kunnen dan eventueel ook de reparatie laten uitvoeren. Wanneer het om reparaties gaat waar meer bewoners belang bij hebben, dan worden de gemaakte kosten gedeeld door de betreffende eigenaren en door Woonstad in rekening gebracht."
"Het Meerjaren-Onderhoudsplan.
Om niet voor verrassingen komen te staan, inspecteren wij de woningen regelmatig. Op basis van onze bevindingen maken wij dan altijd voor meerdere jaren vooruit een planning voor het onderhoud. Dat blijven wij dus ook voor uw woning doen."
Wat is een Koopcomfort woning?
Koopcomfort-woningen zijn woningen die worden verkocht door Stichting Woonbron te Rotterdam. We laten hen zelf aan het woord:
"Koopcomfort is een koopvorm die bijna hetzelfde is als normale koop. U betaalt de marktwaarde van de woning en profiteert van de totale winst als de woning in waarde stijgt. U heeft echter ook het totale risico van een eventuele waardedaling van de woning. Het belangrijkste verschil met de vrije verkoop is dat Woonbron een terugkooprecht heeft. Als u de woning wilt verlaten, moet u eerst de woning te koop aanbieden aan Woonbron. Woonbron kan de woning dan terugkopen tegen de marktwaarde van dat moment. Als Woonbron geen interesse heeft in de woning, kunt u de woning zelf verkopen."
Als ik een Koopgarant- of Koopcomfort-eengezinswoning koop, hoe zit het dan met het onderhoud?
Koopgarant/Koopcomfort-woningen zijn woningen die worden verkocht door Stichting Woonbron te Rotterdam. We laten hen zelf aan het woord:
"Als koper van een eengezinswoning met Koopgarant of Koopcomfort kunt u ook gebruik maken van de onderhoudsarrangementen van Woonbron. Wanneer wij onderhoudsarrangementen uitvoeren aan naburige huurwoningen, laten wij u dat weten. U kunt dan aanhaken als u dat wilt. Dat is wel zo gemakkelijk. Te denken valt aan onderhoudswerkzaamheden aan de buitenzijde van de woning, zoals schilderen van houtwerk of het vervangen van kozijnen. Deze werkzaamheden zijn wel voor uw rekening."
Ben ik vrij de door mij gekochte Koopcomfort-woning aan anderen te verkopen?
Koopcomfort-woningen zijn woningen die worden verkocht door Stichting Woonbron te Rotterdam. We laten hen zelf aan het woord:
"Als u de woning wilt verlaten, moet u eerst de woning te koop aanbieden aan Woonbron. Woonbron kan de woning dan terugkopen tegen de marktwaarde van dat moment. Als Woonbron geen interesse heeft in de woning, kunt u de woning zelf verkopen.
Koopcomfort-woning brengt meer of minder op dan ik ervoor betaald heb, eigen risico?
Wanneer ik mijn Koopcomfort-woning verkoop en de woning meer of minder opbrengt dan wat ik ervoor betaald heb, komt dat verschil dan uitsluitend voor mijn rekening en risico?
Koopcomfort-woningen zijn woningen die worden verkocht door Stichting Woonbron te Rotterdam. We laten hen zelf aan het woord:
"Koopcomfort is een koopvorm die bijna hetzelfde is als vrije verkoop. U betaalt de marktwaarde van de woning en profiteert 100% van de winst als de woning in waarde stijgt. Daar staat tegenover dat u het totale risico heeft van een eventuele waardedaling van de woning."
"Zelfbewoning koopcomfort-woning
Het is de bedoeling dat u uw woning zelf bewoont. U kunt de woning daarom niet verhuren of als bedrijfsruimte gebruiken, tenzij u daar toestemming van Woonbron voor heeft. Zo willen wij het woonklimaat goed houden."
Wat zijn appartementsrechten?
Onder een appartementsrecht wordt volgens de wet verstaan: een aandeel (bijvoorbeeld één/dertigste) in een gebouw met toebehoren dat de bevoegdheid geeft tot het alleengebruik van een bepaald gedeelte (de woning of bedrijfsruimte) van dat gebouw. Dit aandeel met het daarbij behorende gebruiksrecht vormt het appartementsrecht. De grootte van het aandeel is afhankelijk van de grootte van de (privé)woning / de bedrijfsruimte. Alle appartementseigenaars zijn samen eigenaar van het hele gebouw en de daarbij behorende ondergrond. Een appartementseigenaar (met haar huisgenoten) mag op grond van zijn mede-eigendomsrecht alles gebruiken wat in het gebouw tot gezamenlijk gebruik dient. Het gedeelte waarvan de betreffende eigenaar het uitsluitend gebruik heeft, wordt veelal aangeduid als "privé-gedeelte". Daar hebben andere bewoners niets over te zeggen (uitzonderingen daargelaten).
Kan ik mijn pand (bevattende meerdere woningen of bedrijfsruimten) splitsen in appartementsrechten?
Een pand kan worden gesplitst indien het kan worden onderverdeeld in zelfstandige woon- of gebruikseenheden. Voor bepaalde categorieën - afhankelijk van de huurwaarde per zelfstandige wooneenheid - is een gemeentelijke splitsingsvergunning vereist.
Voor vragen over dit onderwerp bent u bij de heer Ron Reevers, manager onroerend goed, op het juiste adres, reevers@fokkemalinssen.nl.
Bestaan er bijzondere financieringen voor restauratie/renovatie van een woonhuis?
Bij ingrijpende renovatie van een woonhuis kan de financiering in de daarvoor in aanmerking komende gevallen plaatsvinden overeenkomstig een bijzonder overheidsregeling.
Die bijzondere overheidsregeling voor ingrijpende renovatie houdt in dat er financiering plaatsvindt door het aangaan van een lening die na een periode van 15 jaar wordt afgelost door het uitkeren van een subsidie. Ter verzekering van haar belangen en haar rechten wordt ten behoeve van het fonds de lening slechts verstrekt met een bijbehorend recht van hypotheek.
Hoe kom ik in aanmerking voor een financieringsregeling voor restauratie/renovatie?
Het antwoord op deze vraag kunt u verkrijgen bij de Stichting Nationaal Restauratiefonds. Het adres van het NRF is: Westendorpstraat 68, 3871 AZ Hoevelaken, telefoon 033 253 94 39.
Waarom heb ik een notaris nodig nu ik een huis heb gekocht?
De wet schrijft voor dat een huis alleen maar kan worden geleverd d.m.v. een notariële akte van levering. Indien een geldlening wordt gesloten met hypotheek, moet dat ook in een notariële akte worden vastgelegd. Het werk van een notaris kenmerkt zich door een onpartijdige opstelling t.o.v. alle bij de transactie betrokken partijen en het bieden van 'rechtszekerheid' . Hij/zij dient de belangen van zowel de koper als de verkoper; ongeacht wie de kosten betaalt.
Wat is een registergoed?
Huizen, grond, bedrijfspanden, schepen en vliegtuigen zijn registergoederen.
Wat is het werk van een notaris, specifiek bij registergoed?
De notaris bereidt de transactie voor, passeert de akte en draagt zorg voor de financiële afwikkeling. Dat betekent dat de notaris onderzoekt of de verkoper wel kan verkopen en de notaris onderzoekt of er bijzondere regelingen van toepassing zijn op het registergoed. Voorts beoordeelt de notaris de positie van de koper.
Moet het huis in geval van huwelijk of samenwoning op naam van beide partners
worden gesteld?
Hoe is de financiering geregeld?
Is er een levensverzekering in geval van overlijden?
Wie betaalt de premie?
Moet er een testamentaire regeling worden getroffen of een
samenlevingsovereenkomst worden opgemaakt?
Is het nodig een "voorlopige" koopakte op te maken?
Wanneer het huis of een ander pand wordt gekocht of aangekocht via een makelaar of een andere tussenpersoon, zal deze een koopakte opmaken. Is dat niet het geval dan kunt u een koopakte laten opmaken door een notaris. De daaraan verbonden kosten worden mede beïnvloed door mogelijk te redigeren bijzondere afspraken.
In de koopakte wordt de koopovereenkomst schriftelijk vastgelegd. Men noemt dit ook wel de "voorlopige" koopakte, omdat later nog de akte van levering van het gekochte volgt. Ondanks het woord "voorlopig" is de koopakte bindend tussen koper en verkoper. Ze leggen daarin vast, dat het huis onder bepaalde voorwaarden, tegen een bepaalde prijs en op een afgesproken datum eigendom zal worden van de koper. Vaak zijn in de koopakte nog niet alle juridische zaken geregeld en juist voor die aspecten is het belangrijk indien u geen begeleiding heeft van een makelaar, vóór de ondertekening van de koopakte de notaris in te schakelen.
De notaris kan u ook adviseren over het inschrijven van de koopovereenkomst in de registers van het kadaster.
Is de koop pas gesloten als de (voorlopige) koopovereenkomst is getekend?
Als de koopovereenkomst schriftelijk is afgesloten met een particulier, is hij bindend. Maar... de koper heeft na ondertekening 3 dagen bedenktijd. Mocht hij gedurende deze 3 dagen van gedachten veranderen, dan kan hij zonder opgaaf van redenen van de overeenkomst af. Bij overeenkomsten met bijvoorbeeld beleggers of ondernemingen ligt het anders. Daar is het moment van overeenstemming tussen koper en verkoper doorgaans zonder meer bepalend.
De notaris kan u ook adviseren over het inschrijven van de koopovereenkomst in de registers van het kadaster.
Als de koopovereenkomst is getekend, kan ik er dan nog vanaf?
In de koopovereenkomst wordt vaak opgenomen dat de koper zonder schadevergoeding van de koop af kan als hij er niet in slaagt de financiering rond te krijgen of de eigen woning niet kan verkopen. Ook voor andere gevallen kan in de overeenkomst een regeling worden opgenomen die tot gevolg heeft dat de koop - bij het zich voordoen van die omstandigheden - niet door gaat.
De notaris kan u ook adviseren over het inschrijven van de koopovereenkomst in de registers van het kadaster.
Kan de koopovereenkomst worden ingeschreven in het kadaster?
Om de koper zekerheid te bieden dat de koopovereenkomst niet wordt gefrustreerd door een beslag of door dubbele verkoop van hetzelfde registergoed is het zeer aan te raden de overeenkomst in te laten schrijven bij het kadaster. Fokkema Linssen Notarissen kan dit uiteraard volledig verzorgen.
Moet ik altijd een waarborgsom betalen?
Het is gebruikelijk dat na het ondertekenen van de koopovereenkomst door de koper een waarborgsom gestort wordt. Meestal is dit 10% van de koopsom. Dit kan door storting van het geld op een speciale rekening bij de notaris. Wanneer de notaris tijdig ingeschakeld is moet deze er ook op toezien dat de waarborgsom op tijd gestort wordt. In plaats van het storten van een waarborgsom, kunt u als koper ook met de verkoper overeenkomen dat uw bank een "bankgarantie" afgeeft. Deze bankgarantie biedt dan voor de verkoper de gewenste zekerheid.
Als ik een nieuwbouwhuis koop, moet ik dan op speciale dingen letten?
U kunt een bestaand huis kopen of een nieuwbouwhuis. Bij nieuwbouwprojecten wordt niet alleen een koopovereenkomst gesloten, maar ook een aannemingsovereenkomst. Gewoonlijk laat de bouwer het hele project door één notaris behandelen. U kunt de hypotheekakte laten opmaken door uw eigen notaris. U kunt als koper van een huis uit een bouwcomplex uw eigen notaris voor advies inschakelen.
Als ik een nieuwbouwhuis koop, is er dan een garantie dat het huis aan de eisen voldoet?
In dit verband heb ik wel eens gehoord over de "5%-regeling"
Meestal wordt in de koop-aannemingsovereenkomst met de aannemer overeengekomen dat 5% van de aanneemsom bij de notaris wordt gestort. Dit bedrag wordt pas aan de aannemer uitbetaald, als ook de bij de laatste oplevering geconstateerde gebreken in orde zijn gemaakt. In de koop-aannemingsovereenkomst zal veelal sprake zijn van bouw onder garantie van het " Stichting Waarborgfonds Koopwoningen" (SWK). Deze garantieregeling betekent dat de bouwer bepaalde garanties moet geven voor de kwaliteit van de verschillende onderdelen van het huis. De duur van die garantie hangt af van de aard van het mogelijk gebrek. SWK-garantie beschermt de koper tegen eventueel faillissement van de verkoper/bouwer.
5%-regeling
Als ik een nieuwbouwhuis koop, is er dan een garantie dat het huis aan de eisen voldoet? In dit verband heb ik wel eens gehoord over de "5%-regeling"
Meestal wordt in de koop-aannemingsovereenkomst met de aannemer overeengekomen dat 5% van de aanneemsom bij de notaris wordt gestort. Dit bedrag wordt pas aan de aannemer uitbetaald, als ook de bij de laatste oplevering geconstateerde gebreken in orde zijn gemaakt. In de koop-aannemingsovereenkomst zal veelal sprake zijn van bouw onder garantie van het "Stichting Waarborgfonds Koopwoningen" (SWK). Deze garantieregeling betekent dat de bouwer bepaalde garanties moet geven voor de kwaliteit van de verschillende onderdelen van het huis. De duur van die garantie hangt af van de aard van het mogelijk gebrek. GIW-garantie beschermt de koper tegen eventueel faillissement van de verkoper/bouwer.
Wat is erfpacht?
Een huis kan op eigen grond staan, maar het kan ook zijn dat de grond in erfpacht is uitgegeven, meestal door een gemeente. De erfpachter moet dan aan de eigenaar van de grond, de erfverpachter, jaarlijks een vergoeding betalen: de canon. Deze canon wordt meestal voor een bepaalde periode vastgesteld. Wel wordt op het bedrag van de canon vaak jaarlijks een inflatiecorrectie toegepast. De gemeente Rotterdam biedt de mogelijkheid de canon voor een periode (50 of 99 jaar) af te kopen. Met die afkoop is alleen de jaarlijkse betalingsverplichting van de canon opgehouden; de oorspronkelijke eigenaar, de erfverpachter, blijft eigenaar van de grond.
De notaris passeert de leveringsakte; wat is daarmee bedoeld?
De juridische taal van notarissen, doet soms wat vreemd aan. Voor de overgang van de eigendom van een huis van de verkoper op de koper wordt een notariële akte opgemaakt. Dat is de "leveringsakte". Zo'n akte wordt ook wel "transportakte" genoemd. Deze akte moet door de verkoper, de koper en de notaris worden ondertekend. Dat tekenen van de akte noemt men ook wel het "passeren" van de akte.
Wat wordt bedoeld met het "Kadaster"?
De eigendomsoverdracht van een registergoed (een huis of ander pand) is pas voltooid nadat de notaris een afschrift van de leveringsakte heeft ingeschreven in de openbare registers bij het "Kadaster". Het Kadaster is een kantoor waar alle registergoederen worden geregistreerd. Daarom heet een huis of ander pand een "registergoed" omdat het is "geregistreerd" in dat Kadaster. Uit die openbare registers, die door iedereen mogen worden ingezien, blijkt wie als eigenaar of erf(ver)pachter van een huis te boek staat gesteld.
Welke kosten zijn verbonden aan het op naam stellen van een huis en het sluiten van een hypotheekakte?
De koop van een huis brengt een aantal kosten met zich mee. Meestal zijn die kosten voor rekening van de koper. Als de verkoper de kosten voor zijn/ haar rekening neemt, vindt de koop plaats "vrij op naam" (von). Met de volgende kosten moet u rekening houden:
overdrachtsbelasting (voor woningen 2%)
omzetbelasting (bij de aankoop van een nieuwbouwhuis; dan is geen
overdrachtsbelasting verschuldigd)
makelaarscourtage (wie gebruik maakt van de diensten van een makelaar, is aan
deze provisie verschuldigd)
notarishonorarium (voor de werkzaamheden van de notaris voor de akte van
levering en/of hypotheek)
kadasterkosten (voor het onderzoek door de notaris in het Kadaster en de
inschrijving van de levering en de hypotheek)
zakelijke lasten en belastingen (de koper betaalt de Onroerende Zaak Belasting,
rioolrecht en waterschapsbelasting voor de rest van het jaar).
Hoe hoog zijn de kosten van de notaris en het Kadaster?
Natuurlijk kunnen wij het antwoord op de vraag naar de kosten voor een hypotheekakte of leveringsakte alleen voor Fokkema Linssen Notarissen geven. Vroeger waren de tarieven voor alle notariskantoren hetzelfde, nu kennen ze elk hun eigen tarief. Het bedrag van het honorarium is afhankelijk van vele factoren zoals het belang van de zaak, de ligging van het registergoed, de hoogte van het hypotheekbedrag enz. In beginsel is dat een vast bedrag. Maar het onderzoeken of opnemen van bijzondere regelingen, kan aanleiding zijn tot verhoging van de prijs. Uiteraard zal daar met u vóóraf door Fokkema Linssen Notarissen overleg worden gepleegd.
De kosten voor het Kadaster hebben betrekking op de inschrijving in de Openbare Registers en recherchekosten. Het zijn vaste tarieven die afhankelijk zijn van een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld: gaat het om een geheel (uitgemeten) of een gedeeltelijk perceel.
Terug
Alerts
Hardheidsclausule bij verkrijging economische eigendom voor juridische eigendom
Negatieve rente en kosten van beheer
Energielabel
Wet kwaliteitsfonds Notariaat
Het nieuwe huwelijksvermogensrecht
Vervoer op 'notaris' maat
Digitaal aanvragen gezamenlijk gezag over kind
ANBI moet vanaf 1 januari 2014 diverse gegevens via internet publiceren
Cliëntenonderzoek en meldingsplicht
Flex-BV is maatwerk
Overdrachtsbelasting
Overzicht
Downloads
Privacyverklaring Fokkema Linssen Notarissen
ALGEMENE VOORWAARDEN
Brochure Woning kopen
Brochure Woning verkopen
Brochure De executeur
Brochure Vereniging of stichting?
Brochure Levenstestament
Brochure Samen verder
Brochure Hoe regel ik mijn testament?
Brochure Een erfenis, wat nu?
Brochure Het Levenstestament: wie geeft u t vertrouwen?
Brochure Waar zeg ik JA tegen?
Brochure Curatele bewind en mentorschap
Tarieven en vrijstellingen voor erf- en schenkbelasting 2024
Tarieven en vrijstellingen voor erf- en schenkbelasting 2023
Tarieven en vrijstellingen voor erf- en schenkbelasting 2022
Erfenissen, Erfbelasting
Ondernemingen, Verenigingen, Stichtingen
Onroerende zaken, Hypotheken
Scheiding, Echtscheiding
Wettelijk Erfrecht, Testament
Samenlevingsovereenkomst
Legalisatie
Aftrekposten belasting