Als ik een MVE-woning koop zorgt het WBR voor het planmatig onderhoud (PO). Wat betekent dat?
In een brochure van Woonstad worden de belangrijke aspecten van het planmatig onderhoud uiteengezet. Er staat daarin onder meer het volgende te lezen.
"Gegarandeerd onderhoud
Een belangrijk kenmerk van de MVE-woning die u heeft gekocht, is dat het WBR het casco en het overige "buitenwerk" blijft onderhouden. Dit gebeurt voor al onze woningen volgens een vooropgezette planning, wij noemen dit "planmatig onderhoud". Als eigenaar van een MVE-eengezinswoning betaalt u hiervoor een maandelijkse bijdrage aan het WBR. De hoogte van de bijdrage voor het planmatig onderhoud wordt bij de koop vastgesteld voor de duur van 10 jaar. Jaarlijks wordt dit bedrag aangepast aan de gemiddelde prijsstijging. Dit betekent dat u weet waar u aan toe bent.
Het onderhoud aan "de binnenkant" van uw woning en kleine incidentele reparaties "aan de buitenkant" zijn voor uw eigen rekening.
Hierna leggen wij uit wat planmatig onderhoud is en hoe Woonstad dit uitvoert.
Welke delen van uw woning worden door ons "planmatig onderhouden"?
Kort gezegd valt hier het casco van uw woning onder. U moet dan denken aan de fundering, de dragende muren, het dak, de kozijnen, en het buitenschilderwerk. Maar ook de bergingen, de brandgangen, de riolering en de bestrating e.d. vallen hieronder."
"Welk onderhoud moet u zelf betalen?
Voor al het overige onderhoud bent u zelf helemaal verantwoordelijk. Eventuele reparaties of vernieuwingen betaalt u dan ook zelf. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om:
- niet dragende binnenmuren
- keukens
- badkamers
- het gehele "binnenwerk"
- de individuele c.v. installatie
- mechanische ventilatie.
Maar ook het incidentele onderhoud aan "de buitenkant" van uw woning, dat niet is gepland, komt voor uw rekening. U moet dan bijvoorbeeld denken aan een daklekkage of een niet sluitend raam of toegangsdeur.
Wanneer u een klacht heeft over het casco of "het buitenwerk" dan kunt u hierover contact opnemen met Woonstad. Wij kunnen dan eventueel ook de reparatie laten uitvoeren. Wanneer het om reparaties gaat waar meer bewoners belang bij hebben, dan worden de gemaakte kosten gedeeld door de betreffende eigenaren en door Woonstad in rekening gebracht."
"Het Meerjaren-Onderhoudsplan.
Om niet voor verrassingen komen te staan, inspecteren wij de woningen regelmatig. Op basis van onze bevindingen maken wij dan altijd voor meerdere jaren vooruit een planning voor het onderhoud. Dat blijven wij dus ook voor uw woning doen."